12 گور چکمه ای و بقایایی از دوره برنز تا آهن در کاشان کشف شد

به گزارش مجله سرگرمی، کاوش های باستان شناسی در محوطه استرک جوشقان که همراه با دوره آموزشی با حضور استادان بین المللی در حال اجرا است به کشف 12 گور از نوع چکمه ای، بقایایی از دوره برنز تا آهن، ظروف سفالی خاکستری، مهره هایی از جنس سنگ و عقیق و... منجر شد .

12 گور چکمه ای و بقایایی از دوره برنز تا آهن در کاشان کشف شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن جاوری یکی از سرپرستان هیئت کاوش امروز دوشنبه 2 مهر با اعلام این خبر گفت: فصل سوم کاوش محوطه استرک جوشقان کاشان در دو کارگاه در حال اجرا است.

او اضافه کرد: این فصل از کاوش های باستانی محوطه استرک با سامر اسکول (مدرسه تابستانی)و با حضور اساتید بین المللی دانشگاه ورشو از جمله آرکادیوش سولتیشیاک، یوانا شیمچک و متئو ویلیام متخصص ژنتیک از مرکز دی . ان . ای باستانی دانشگاه آدلاید و 10دانشجو ازکشورهای امریکا ، ایتالیا ، ایران و... برگزارمی گردد.

آشنایی باستان شناسان ایرانی با نحوه ثبت داده های استخوانی

او با اشاره به برگزاری این دوره برای دومین بار در دانشگاه کاشان توضیح داد: این دوره آموزشی به منظور آشنایی باستان شناسان ایرانی با نحوه ثبت و ضبط داده های استخوانی شامل بقایای انسانی و حیوانی ، طبقه بندی آنها و مطالعات استخوان شناسی صورت گرفت.

سرپرست هیئت باستان شناسی، در ادامه برگزاری این دوره آموزشی رابرای باستان شناسان شرکت نماینده بسیار مفید دانست و گفت: افراد آموزش دیده در آینده با حضور در هیئت های مشابه می توانند تجربیات خود را در زمینه مطالعات استخوانی به کار گیرند.

جاوری با بیان اینکه در این فصل باستان شناسان در دو کارگاه فعالیت می نمایند اظهارداشت: در یکی از کارگاه ها 10گور از نوع چکمه ای (شفقت گریو) با تدفین مرد ، زن، کودک و نوزاد کشف شد.

بقایای دوره برنز تا دوره آهن

این باستان شناس، با اشاره به وجود دست خوردگی های تاریخی در 8 گور توضیح داد: این دست خوردگی ها در همان دوره زمانی و احتمالا برای بدست آوردن اشیای مفرقی انجام شده است.

جاوری با بیان این نکته که سفال ها از گورها دست خورده خارج نشده اند توضیح داد: این گورستان600تا 800سال مورد استفاده بوده و بقایی از دوره برنز تا دوره آهن در آنها کشف شد.

او اضافه کرد: در کارگاه دوم نیز تا کنون دو تدفین از نوع چکمه ای کشف شده است.

این باستان شناس، ظروف سفالی خاکستری ، مهر ، مهره هایی از جنس سنگ و عقیق ، اشیای فلزی شامل نیزه ، النگو ، گوشواره ، سنجاق لباس و سر و... از جنس مفرق را یافته های بدست آمده از گورهای کشف شده خاطرنشان کرد .

او ازداده های قابل توجه این فصل از کاوش را کشف ظرفی با بقایای 3 پاچه گوسفند یا بز عنوان نمود که در کنار سر متوفی دفن شده است و اضافه کرد: دو سال پیش مشابه این مورد در خراسان کشف شد.

جاوری مطالعه همزمان بقایای انسانی و حیوانی و طبقه بندی استخوانها را ویژگی این فصل از کاوش عنوان نمود و گفت: به زودی بعد از اتمام حفاری ها با حضور اعضای تیم کاوش، دستاوردهای فصل سوم کاوش در محوطه استرک جوشقان در نشست تخصصی در محل پژوهشگاه ارائه خواهد شد.

او در سرانجام خاطر نشان کرد: مدرسه تابستانی با همکاری پژوهشکده باستان شناسی و دانشگاه کاشان برگزار گردید و حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه کاشان به انجام فصل سوم کاوش استرک جوشقان یاری کرد.

قرابت های فرهنگی با خراسان بزرگ

جواد حسین زاده سرپرست دیگر هیئت با اشاره به انجام فعالیت هایی در زمینه دی .ان . ای باستانی در این برنامه گفت: با انجام آزمایش ها و مطالعات ژنتیک در تدفین های بدست آمده از این محوطه قرابت های فرهنگی با خراسان بزرگ و نمونه های ترکمنستان مشاهده شد.

این باستان شناس با تشریح مطالعات دی. ان. ای باستانی دراین محوطه و وجود یافته های باستانی که قرابت هایی با حوزه شمال شرق ایران نشان می دهد ابراز امیدواری کرد که با انجام مطالعات ژنتیکی و تطبیقی بتوان به به رهیافت جدیدی در زمینه مطالعات باستان شناسی اواخر دره برنز و عصر آهن ایران دست یافت .

فصل سوم کاوش های باستان شناسی محوطه استرک جوشقان کاشان اصفهان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال اجرا است .

tafatton.ir: تفطن، گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

faceraz.ir: فیس راز | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

batask.ir: باتسک | مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39017

به "12 گور چکمه ای و بقایایی از دوره برنز تا آهن در کاشان کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 گور چکمه ای و بقایایی از دوره برنز تا آهن در کاشان کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید